16-page dossier on games for the New Scientist

NewScientist_Logo

Last year fellow game-journalist Niels ‘t Hooft and I worked on a series of articles on games, the Dutch game industry, game development, and game studies for a dossier in the New Scientist. The magazine is out now! Below is a rundown of the dossier’s 16-page setup. If you’re interested, do buy the magazine in a store near you, take out a subscription, or look out for the New Scientist’s app.

“Ruim een halve eeuw geleden bedacht een stel creatievelingen dat je op een beeldscherm spellen kunt spelen. De eerste games uit die tijd ogen primitief, maar de aantrekkingskracht van een fictieve wereld en de mogelijkheid om beeld te besturen, bleek onweerstaanbaar (zie pag. 32). Inmiddels zijn games uitgeroeid tot een adembenemende totaalervaring, waar een enorme industrie achter schuilgaat. Nu games wereldwijd mateloos populair zijn, en in allerlei varianten beschikbaar zijn, buigen wetenschappers zich over alle denkbare aspecten van gaming (zie pag. 36). Inmiddels is gaming uitgegroeid tot een serieus academisch vakgebied, waarin de meest uiteenlopende wetenschappelijke disciplines samenkomen. Nu gamers steeds veeleisender worden, kost het al snel flink wat mankracht om een aantrekkelijk computerspel te maken. Normaal gesproken zijn bedrijven in de genadeloze game-industrie niet gediend van potten- kijkers. New Scientist mocht echter meekijken met de ontwikkeling en lancering van een Nederlandse game (pag. 41).”

 

NS8

Creative Commons Licentie
Unless indicated otherwise, this work is licensed under a:
Creative Commons BY-NC-SA 3.0 Unported License.