Nrc.next & NRC Handelsblad New Scientist Bright
Dagblad De Pers inGovernment GMR Control Magazine
Nrc.next & NRC Handelsblad
(2006-present)
– “Internet is onveilig voor vrouwen“. In: NRC Handelsblad. 4 maart 2015, pC12.
– “Er was Angry Birds – en toen kwam de rest“. In: NRC Handelsblad. 8 december 2014, pC8. Co-author: Niels ‘t Hooft.
– “Digitale gamemarketing blijft groeien“. In: NRC Handelsblad. 3 oktober 2014, pC16.
– “Destiny – de computergame die een half miljard dollar kostte“. In: NRC Handelsblad. 10 september 2014, pC13.
– “Werken in de game-industrie is een onzekere droombaan“. In: NRC Handelsblad. 11 august 2014, pC5.
– “Slavernijgame teruggetrokken: toch een te serieus onderwerp“. In: NRC Handelsblad. 7 juli 2014, pC5.
– “Gameproducenten zaaien weer dood en verderf op vakbeurs E3“. In: NRC Handelsblad. 16 juni 2014, pC9.
– “Zelf gamen? Kijken hoe een ander dat doet is ook heel populair“. In: NRC Handelsblad. 26 mei 2014, pC9.
– “Beurs nog geen fan van Candy Crush“. In: NRC Handelsblad. 7 april 2014, pC9.
– “Na ebooks zijn nu games de aanjager van verkoop Kindle“. In: NRC Handelsblad. 17 maart 2014, pC9.
– “Alle data verzamelen maakt niet gelukkig, maar wel rijker“. In: NRC Handelsblad. 24 februari 2014, pC9.
– “Gamemaker van nu zet geen advertentie maar koopt spelers“. In: NRC Handelsblad. 3 februari 2014, pC9.
– “Oude games niet meer te spelen? Stream ze voortaan!“. In: nrc.next. 21 januari 2014, p16-17. Republished as: “Tweede jeugd voor oude games“. In: NRC Handelsblad. 22 januari 2014, p19.
– “Leer de economie kennen door te handelen in virtuele juwelen“. In: NRC Handelsblad. 13 januari 2014, pC9.
2013
– “Apple geeft Utrechtse gamemaker Vlambeer een kerstcadeautje“. In: NRC Handelsblad. 23 december 2013, pC9.
– “Wie kijkt er mee in de huiskamer?“. In: NRC Handelsblad. 12 december, pC16. Herplaatst als “De NSA speelt ook Warcraft” in: nrc.next. 13 december 2013, p11. Co-author: Arjan Terpstra.
– “Elk spel beduidt iets, zei Johan Huizinga al“. In: NRC Handelsblad. 2 december 2013, pC8.
– “Gratis Games: Kijken, kijken, maar niet kopen“. In: nrc.next. 26 november 2013, p16-17. Herplaatst: “Gamen, gamen, maar niet kopen“. In: NRC Handelsblad. 28 januari 2014, pC8.
– “Pay-to-win“. In: nrc.next. 8 oktober 2013, p17.
– “Achterhoedegevecht“. In: nrc.next. 24 september 2013, p17.
– “1. Maak game 2. Koop spelers 3. verdien“. In: nrc.next. 17 september 2013, p13-14. Herplaatst: “Harde handel in spelers voor gratis games”. In: NRC Handelsblad. 23 oktober 2013, sec. Media.
– “Retro Game Experience“. In: nrc.next. 10 september 2013, p17.
– “Kijkt U even mee?“. In: nrc.next. 27 augustus 2013, p15.
– “Dr. Panda. Hollands succes in China“. In: nrc.next. 13 augustus 2013, p9-10.
– “Niet-zo-social games“. In: nrc.next. 13 augustus 2013, p10.
– “Iemand een snoepje?“. In: nrc.next. 30 juli 2013, p17.
– “Frustrerend spelletje“. In: nrc.next. 16 juli 2013, p17.
– “Je weet niet wat je zoekt“. In: nrc.next. 2 juli 2013, p22.
– “Ouya – Klein kastje, groot plezier“. In: nrc.next. 18 juni 2013, p16-17.
– “Massively ten onder“. In: nrc.next. 18 juni 2013, p17.
– “Nationale Hobby“. In: nrc.next. 4 juni 2013, p17.
– “World of Classcraft“. In: nrc.next. 21 mei 2013, p17.
– “Kwestie van keuzes maken“. In: nrc.next. 7 mei 2013, p17.
– ““De curators van de games“. In: nrc.next. 23 april 2013, p27.
– “Watjes!“. In: nrc.next. 9 April 2013, p27.
– “Ambitieus, complex en gelaagd – op het schieten na” (Recensie Bioshock Infinite). In: nrc.next. 29 maart 2013, p21.
– “Geen weg terug van niks“. In: nrc.next. 26 maart 2013, p17.
– “Een idioot visspelletje als zoete wraak“. In: nrc.next. 26 maart 2013, p16-17 & “Visspelletje: eerst gekaapt, nu een hit”. In: NRC Handelsblad. 26&27 maart 2013, p32.
– “De kunst van het episch falen“. In: nrc.next. 12 maart 2013, p17.
– “De rituele anticipatiedans van Sony is begonnen“. In: nrc.next. 26 februari 2013, p17.
– “Elf jaar. Elf!“. In: nrc.next. 12 februari 2013, p19.
– “Big spenders betalen meer“. In: nrc.next. 1 februari 2013, p21.
– “Mooie docu’s over games“. In: nrc.next. 18 januari 2013, p21.
– “David heeft 100 euro gewonnen. Like!“. In: nrc.next. 18 januari 2013, p20-21. Republished as: “Weg met casino, online gokken wordt de hype”. In: NRC Handelsblad, 13 januari 2013, p37.
– “Barack Obama begrijpt niets van game-onderzoek“. In: nrc.next. 18 januari 2013, p16.
2012
– “Nieuwe spelcomputers? Laat nog maar even liggen“. In: nrc.next. 4 januari 2012, p21.
– “Aai, koester ze! Zonder walvis geen gratis games“. In: nrc.next. 21 december 2012, p20.
– “Een permaban voor Stapel“. In: nrc.next. 7 december 2012, p21.
– “Nieuw! Call of Duty: Gaza“. In: nrc.next. 23 november 2012, p21.
– “Het beeld van games blijft maar hangen in ’t puberale“. In: nrc.next. 9 november 2012, p21.
– “Gamen? Wie heeft daar in hemelsnaam tijd voor?“. In: nrc.next. 26 oktober 2012, p21.
– “Obama brengt iedereen in kaart“. In: nrc.next. 17 oktober 2012, p8-9.
– “Totaal non-non-nieuws“. In: nrc.next. 12 oktober 2012, p21 .
– “Menzis mag van mij best nog wel wat verder gaan“. In: nrc.next. 21 september 2012, p19.
– “Waarom is het zo stil rond de nieuwe FarmVille?“. In: nrc.next. 12 september 2012, p23.
– “Politieke spelletjes: Dokter Bibber voor de SGP?“. In: nrc.next. 31 augustus 2012, p23.
– “Zynga: de koers daalt, de bazen vullen hun zakken“. In: nrc.next. 17 augustus 2012, p23.
– “Hoe overleef ik de App Store?“. In: nrc.next. 3 augustus 2012, p22-23. Republished as: “App Store is geen goudmijn”. In: NRC Handelsblad. 24 augustus, 2012, p32-33.
– “Weg met die berg snoeren“. In: nrc.next. 3 augustus 2012, p23.
– “Song Pop: De ideale zomerhit“. In: nrc.next. 20 juli 2012, p23.
– “In Akihabara, Tokio buig je diep voor de geek spirit“. In: nrc.next. 6 juni 2012, p23.
– “Games die de volgende crisis kunnen voorspellen“. In: nrc.next. 18 juni 2012, p24.
– “Hoe functioneer je in een bedrijf zonder baas?“. In: nrc.next. 5 juni 2012, p26.
– “Digitale kunst, afgedrukt en ingelijst afgeleverd“. In: nrc.next. 8 mei 2012, p26.
– “Draw something: online Pictionary voor je telefoon“. In: nrc.next. 3 april 2012, p26.
– “Rennen voor je leven, Zombies, Run!“. In: nrc.next. 16 maart 2012, p25.
– “Een miljoen in 24 uur“. In: nrc.next. 28 februari 2012, 26
– “Aanpassen of omvallen, ook in de game-industrie“. In: nrc.next. 10 februari 2012, p26.
– “YouTube voor games“. In: nrc.next. 31 januari 2012, p25.
– “Blank, man en soldaat“. In: nrc.next. 12 januari 2012, p27.
2011
– “Volgt Zynga Google?“. In: nrc.next. 29 december 2011, p26.
– “Puberale Oscarshow“. In: nrc.next. 16 december 2011, p27.
– “Occupy Azeroth“. In: nrc.next. 5 december 2011, p26.
– “Ich bin ein Gamer“. In: nrc.next. 18 november 2011, p26.
– “Serious games, om artsen lastige bevallingen te leren“. In: nrc.next. 3 november 2011, p26.
– “Updatemoeheid“. In: nrc.next. 21 oktober 2011, p27.
– “Wordfeud: Begin er niet aan“. In: nrc.next. 4 oktober 2011, p27.
– “Word de machtigste slavenhandelaar“, In: nrc.next. 16 september 2011, p26.
– “Roamler: De gamer in mij wil punten, geen geld“. In: nrc.next. 2 september 2011, p28.
– “Haat voor Bobby“. In: nrc.next. 15 augustus 2011, p28.
– “Het kopieerprobleem“. In: nrc.next. 27 juli 2011, p30.
– “Crunchtijd“. In: nrc.next. 15 juli 2011, p29.
– “Games voor alle vrienden; Nieuwste hit: ‘Empires & Allies’“. In: nrc.next. 5 juli 2011, p10. Met: Stijn Bronzwaer.
– “Dertig dagen mais planten, naar olie boren en af en toe vechten“. In: nrc.next. 5 juli 2011, p10.
– “Game-onderzoek is vers“. In: nrc.next. 29 juni 2011, p28.
– “Geef een 8.5, krijg jij een reisje; Gamejournalisten worden aan alle kanten gepaaid door grote gamebedrijven“. In: NRC Handelsblad & nrc.next. 28 juni 2011, p12.
– “Het is nog even afwachten met de nieuwe Wii U“. In: nrc.next. 16 juni 2011, p24.
– “Gefluister over Warfare“. In: nrc.next. 31 mei 2011, p24.
– “Dat lossen we samen op“. In: nrc.next. 13 mei 2011, p12.
– “Sony Playstation gehackt: gegevens liggen op straat“. In: nrc.next. 28 april 2011, 10.
– “Een link tussen games en schietpartijen? Onzin“. In: nrc.next. 14 april 2011, p11.
– “Oorlog is als een game. En iedereen speelt mee“. In: nrc.next. 29 maart 2011, p24.
– “Wij geven er niets aan uit“. In: nrc.next. 17 maart 2011, p25.
2006
– “Pas maar op met je filmpje – VS verdenkt Nederlandse gamer van Al-Qaeda-propganda“. In: nrc.next 6 juni, 2006, p27 & NRC Handelsblad 2 juni, 2006 p1 & 34. Met: Bart Funnekotter.
– “Revolutie zoekt breed publiek – Nieuwe spelcomputers Sony en Nintendo komen eraan“. In: nrc.next. 7 april 2006, p27.
New Scientist
Dossier Games. New Scientist. Februari 2014, pp. 30-45.
– “De gereedschapskist van een game-ontwikkelaar”. New Scientist. Februari 2014, pp. 44-45.
– “De geboorte van een game”. New Scientist. Februari 2014, pp. 41-43.
– “De revolutie van de game”. New Scientist. Februari 2014, pp. 32-35. Co-author: Niels ‘t Hooft.
– Racen, schieten, discussiëren. New Scientist. November 2013, pp. 72-73.
Bright Blog, Magazine & Bright Ideas
– ‘t Hooft, Niels & David B. Nieborg. “Bij Dropbox spreekt iedereen Nederlands“. 2014. Bright Ideas #13.
– ‘t Hooft, Niels & David B. Nieborg. “Gamer des Vaderlands“. 2014. Bright Ideas #11.
– Nieborg, David. B. “Nerds winnen verkiezingen: Politieke campagnes in 2020“. 2013. Bright #49, pp. 37-38.
– Nieborg, David. B. Obama’s digitale campagne (deel 3). 2012. Bright blog. 5 november 2012.
– Nieborg, David. B. Obama’s digitale campagne (deel 2). 2012. Bright blog. 29 oktober 2012.
– Nieborg, David. B. Obama’s digitale campagne (deel 1). 2012. Bright blog. 23 oktober 2012.
Dagblad De Pers
– Dwalen door de eindeloze leegte van het Wilde Westen. In: Dagblad De Pers. Monday May 25, 2009, p. 13.
– Gameservers: Verhuurder van digitale trapveldjes. In: Dagblad De Pers. Monday May 11, 2009, p. 18.
– Nog geen metaalmoeheid voor Guitar Hero serie. In: Dagblad De Pers. Tuesday May 5, 2009, p. 15.
– Facebook maakt je trots en gelukkig. In: Dagblad De Pers. Monday April 20, 2009, p. 15.
– Afvinken met een samoeraizwaard. In: Dagblad De Pers. Monday April 6, 2009, p. 15.
– Geweld in de overdrive of: een Japanse Tom & Jerry. In: Dagblad De Pers. Monday March 23, 2009, p. 13.
– Onfunctioneel bloot in Onechanbara. In: Dagblad De Pers. Monday March 23, 2009, p. 16.
– Peggle: een zwart gat voor de vrije tijd. In: Dagblad De Pers. Monday March 16, 2009, p. 14.
– Op de Xbox voor een Whoppermenu. In: Dagblad De Pers. Monday March 9, 2009, p. 14.
– Nooit meer betalen om lekker te kunnen schieten. In: Dagblad De Pers. Monday March 2, 2009, p. 14.
– Rockstar lanceert oorlog in Chinatown. In: Dagblad De Pers. Monday February 23, 2009, p. 13.
– GTA komt met de grootste online-aanbod tot nu toe. Nieuw hoofdstuk voor downloads. In: Dagblad De Pers. Monday February 16, 2009, p. 14.
– Het gaat niet lang duren – Pas op: de Chinezen komen. In: Dagblad De Pers. Monday February 9, 2009, p. 14.
– Welke spellen zijn favoriet? – Een tien voor ‘Mario’. In: Dagblad De Pers. Monday January 26, 2009, p. 14.
– Waarom betaal je eigenlijk zoveel voor een nieuw spel? – Goedkoper dan naar de film. In: Dagblad De Pers. Monday January 19, 2009, p. 14.
– Online pareltje van snottebellen. In: Dagblad De Pers. Monday January 12, 2009, p. 16.
2008
– Tips voor tussen de oliebollen – “Ik heb lak aan de economische crisis”. In: Dagblad De Pers. Monday December 29, 2008, p. 14.
– Little Big Planet – Levels maken met sokkenpopje. In: Dagblad De Pers. Monday December 8, 2008, p. 19.
– Jongeren komen voor games, niet voor muziek. In: Dagblad De Pers. Monday December 1, 2008, p. 24.
– World of Warcraft blijft groeien – Een knieval voor de massa. In: Dagblad De Pers. Monday November 24, 2008, p. 14.
– Geen interface, maar een ervaring. In: Dagblad De Pers. Monday November 24, 2008, p. 14.
– Nog jaren spelen in Middelaarde. In: Dagblad De Pers. Monday November 10, 2008, p. 23.
– Goed, kwaad en alles ertussenin. In: Dagblad De Pers. Monday November 3, 2008, p. 21.
– In casual game schijnt altijd de zon. In: Dagblad De Pers. Monday October 27, 2008, p. 18.
– Huren is de toekomst. In: Dagblad De Pers. Monday October 27, 2008, p. 18.
– Politieke advertenties in videogames: Yes We Can. In: Dagblad De Pers. Monday October 20, 2008, p. 20.
– Nederlandse studenten maken succesgame. In: Dagblad De Pers. Monday October 6, 2008, p. 21.
– Veel opportunistisch onderzoek naar gewelddadige games. In: Dagblad De Pers. Monday September 29, 2008, p. 19.
– Spore laat sporen na. In: Dagblad De Pers. Monday September 29, 2008, p. 19.
– Reclamemakers ontdekken games. In: Dagblad De Pers. Monday September 22, 2008, p. 21.
– De ongemakkelijke waarheid van 11 september. In: Dagblad De Pers. Monday September 1, 2008, p. 17.
– Too Human valt tegen” In: Dagblad De Pers. Monday September 1, 2008, p. 17.
– Ook het grootste leger ter wereld vindt Leipzig belangrijk. Meet Hank Keirsey”. In: Dagblad De Pers. Tuesday August 26, 2008, p. 11.
– Nerdfest in Leipzig voor hardcore gamers”. In: Dagblad De Pers. Tuesday August 26, 2008, p. 11.
– Buzz op je Playstation – Quizzen op de bank. In: Dagblad De Pers. Tuesday July 15, 2008, p. 13.
– Gay gamer vogelvrij in macho gamecultuur. In: Dagblad De Pers. Friday May 16, 2008, p. 15-16.
– Creer je eigen game, sla op en deel ‘t met andere spelers. In: Dagblad De Pers. Friday May 9, 2008, p. 18.
– Cartoonkarten of car porn?. In: Dagblad De Pers. Friday April 18, 2008, p. 19.
– Voorproefje Grand Theft Auto 4 – Langverwachte monsterhit’. In: Dagblad De Pers. Friday March 28, 2008, p. 16-18.
– De wereld van online games blijft maar groeien – ‘Je moet toch wat met je leven’. In: Dagblad De Pers. Friday March 21, 2008, p. 23.
– Headbangen op de Playstation’. In: Dagblad De Pers. Friday March 14, 2008, p. 21.
– Ook kogels zijn gratis. In: Dagblad De Pers. Friday March 7, 2008, p. 17.
– De CIA jaagt nu op gamers. In: Dagblad De Pers. Friday February 29, 2008, p. 1.
– Game Over voor de Xbox?. In: Dagblad De Pers. Friday February 22, 2008, p. 16-17.
– Gadgets voor de Wii-gebruiker. In: Dagblad De Pers. Friday February 8, 2008, p. 18.
– Race van Angsten en Verlangens & Winst voor Sony’s game divisie door prijsverlaging PlayStation 3. In: Dagblad De Pers. Friday February 1, 2008, p. 17.
– Spelen in de koffiecorner. In: Dagblad De Pers. Friday January 25, 2008, p. 19.
– Games zijn geen spelletje voor politici VS. In: Dagblad De Pers. Friday January 4, 2008, p. 19.
2007
– Manhunt 2: niet geschikt voor politici, van alle leeftijden. In: Dagblad De Pers. Friday December 21, 2007, p. 17.
– Paardje rijden met virtuele teugels. In: Dagblad De Pers. Monday November 26, 2007, p. 19.
– Elk spel z’n charme. In: Dagblad De Pers. Saturday November 24, 2007, p. 21.
– Mannenmonopolie in gamewereld is voorbij. In: Dagblad De Pers. Monday October 1, 2007, p. 16.
– Doe yoga voortaan op een gameboard. In: Dagblad De Pers. Wednesday September 11, 2007, p. 15.
– De keiharde strijd om de kerstgames. In: Dagblad De Pers. Friday August 24, 2007, p. 16.
– Doom komt altijd terug. In: Dagblad De Pers. Tuesday August 21, 2007, p. 17.
– Vrijheid van meningsuiting in gedrang bij gameverbod. In: Dagblad De Pers. Friday June 28, 2007, p. 21.
– Censuur of bescherming. In: Dagblad De Pers. Friday June 22, 2007, p. 17.
– Even een oorlogje winnen. In: Dagblad De Pers. Friday June 15, 2007, p. 14.
– De vitamine G van Games. In: Dagblad De Pers. Wednesday May 30, 2007, p. 17.
– Hollandse glorie in gameland. In: Dagblad De Pers. Wednesday May 23, 2007, p. 14.
– Held aller luchtgitaristen. In: Dagblad De Pers. Thursday May 3, 2007, p. 15.
– Habbo Hotel voor vriendjes. In: Dagblad De Pers. Thursday April 12, 2007, p. 14.
– Virtueel geld: box 1 of box 3?. In: Dagblad De Pers. Wednesday March 21, 2007, p. 19.
– Homebrew software als hobby. In: Dagblad De Pers. Wednesday February 28, 2007, p. 16.
– Acht miljoen spelers wereldwijd – World of Warcraft rukt op. In: Dagblad De Pers. Monday February 6, 2007, p. 16.
– Feest met de nieuwe Wii – Au, dat wordt spierpijn morgen. In: Dagblad De Pers. Thursday January 25, 2007, p. 17.
inGovernment
– Hoe Obama zijn herverkiezing won. In: inGovernment. september 2013, p. 08-09.
GMR
– ‘Game-onderzoeker Jesper Juul – Ik speel, dus ik besta‘. In: GMR. 4.1, 2009, page 26-27.
– ‘Funspot – Een roadtrip naar het American Classic Arcade Museum‘. In: GMR. 4.1, 2009, page 20-21.
– ‘Ontwikkelaarsprofiel Turbine Inc‘. In: GMR. 4.1, 2009, page 34-35.
– ‘Preview Rock Band 2’. In: GMR 3.6, 2008, page 10-11.
– ‘Nieuwe Businessmodellen – Hoe vaak wil je betalen voor games die je al hebt?‘. In: GMR. 3.6, 2008, page 14-17.
– ‘Een interview with Kai Huang‘. In: GMR. 3.5, 2008, page 14-15.
– ‘Achievement Unlocked: De Zin en Onzin van Microsofts Gamerscore‘. In: GMR. 3.5, 2008, page 16-19.
– ‘Preview: Call of Duty 5: World At War – Van Palau naar Berlijn’. In: GMR. 3.5, 2008, page 22-23.
– ‘Leipzig Games Convention 2008 – Gemutlich Gamespektakel‘. In: GMR. 3.5, 2008, page 26-27.
– ‘Ontwikkelaarsprofiel: Gearbox Software‘. In: GMR. 3.5, 2008, page 32-33.
– ‘Ontwikkelaarsprofiel: Infinity Ward‘. In: GMR. 3.3, 2008, page 34-35.
– ‘America’s Army: De ultieme oorlogsmachine‘. In: GMR. 3.3, 2008, page 20-21.
– ‘Larry Hryb (alias Major Nelson) “ Het gezicht van Xbox Live‘. In: GMR. 3.3, 2008, page 15.
– ‘Mirror’s Edge: Rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan’. In: GMR. 3.2, 2008, page 28.
– ‘Battlefield: Bad Company: Shooter met een gouden randje‘. In: GMR. 3.2, 2008, page 30-31.
– ‘Ontwikkelaarsprofiel DICE‘. In: GMR. 3.2, 2008, page 40-41.
– ‘Cheater! Hoe ver ga jij om te winnen?‘ In: GMR. 3.1, 2008, page 34-35.
– ‘Ontwikkelaarsprofiel: Valve Software‘. In: GMR. 2.5, 2007, page 40-41. Co-author: Shenja van der Graaf.
– ‘Tokyo Game Show 2007: Sluipen, schieten en sporten’. In: GMR. 2.5, 2007, page 38-39. Co-author: Rene Glas.
– ‘Rayman Raving Rabbids 2: Bij de konijnen af’. In: GMR. 2.5, 2007, page 23.
– ‘Het Game Canon‘. In: GMR. 2.3, 2007, page 40-41.
Control Magazine
– Het laatste woord: Games en Geweld (nog één keer). In: Control 1.2, 2007, p. 60-67.